GALERİ
Bu da engelli Taksim maratonu

RADİKAL: Yayalaştırma çalışması için Taksim Meydanı'na çıkan engelli asansörü süresiz olarak kapatıldı. Tekerlekli sandalyeyle Taksim'de metrodan inip meydana çıkmamız tam 61 dakika sürdü!

Haber: ELÄ°F Ä°NCE - [email protected] / ArÅŸivi

YayalaÅŸtırma çalışması için Taksim Meydanı’na çıkan engelli asansörü süresiz olarak kapatıldı. Tekerlekli sandalyeyle Taksim’de metrodan inip meydana çıkmamız tam 61 dakika sürdü! Simto Alev, “Buz pisti bile düÅŸünülüyor ama engelliler söz konusu olunca sorumluluklar unutuluyor” diyor. Taksim ‘yayalaÅŸtırma’ projesi süresince meydana çıkan engelli asansörünün kapatıldığını Simto Alev’inTwitter ’dan attığı “8 ay evimde mi oturayım?” mesajından öÄŸrenince durumu birlikte teftiÅŸ etmek için yola koyulduk. Alev, 28 yaşında bir arayüz/web geliÅŸtiricisi, aynı zamanda engelli hakları üzerine mücadele eden bir aktivist. Ä°lkokul 2. sınıfta geçirdiÄŸi bir kazadan beri tekerlekli sandalye kullanıyor.

16:48: Simto Alev ve kardeÅŸi Nur’la evlerinin yakınındaki ÅžiÅŸli metrosunda buluÅŸuyoruz. Yolculuk öncesinde Ulaşım AÅž’yi aradığımızda yetklili “PTT önüne çıkan engelli asansörü çalışma süresince kapalı, Gezi Parkı’ndaki çıkışı kullanın” diyor. “Peki Gezi Parkı’ndan meydana nasıl çıkacağız, her yer kapalı” deyince de “Görevli arkadaÅŸlar yardım eder” cevabını alıyoruz.

17:00: Taksim durağında iniyoruz.

17: 02: Ä°lk asansöre önümüze doluÅŸan insanlardan dolayı giremiyoruz. Simto, “Hep başıma geliyor. Neredeyse hiçbir zaman yol veren yok” diyor.

17:08: Simto’nun her zaman Taksim’e çıkmak için kullandığı asansör ‘yayalaÅŸtırma çalışmaları’ nedeniyle kapalı. Sürekli bozulan asansörlere ‘engelli engelli asansörü’ adını takmış.

17:17: Gezi Parkı çıkışına ulaÅŸmak için iki ayrı asansöre biniyoruz. Simto, asansördeki kat butonu çok yüksekte olduÄŸu için sandalyesinden eriÅŸemiyor. Gezi Parkı’na çıkıyoruz.

17:20: Cumhuriyet Caddesi’ne çıkış barikatlarla kapalı.

17:25: Yayalar için ‘ayrılan’ geçiÅŸ yoluna kaldırım çok yüksek olduÄŸu için tekerlekli sandalyeyle giremiyoruz. Esnaf Talimhane’den meydana ulaÅŸabileceÄŸimizi söylüyor. Simto, arnavutkaldırımları sandalyesini çok sarstığı için oldukça rahatsız. Ortalamadan daha küçük olduÄŸunu söylediÄŸi sandalyesi kaldırımdaki bariyerlerle kafelerin balkonlarının arasına zar zor sığıyor, sarmaşıklar sandalyesine takılıyor. Bir servis aracı Simto’ya çarpmasına ramak kala frene basıyor.

17:34: Talimhane çıkışındayız ama Tarlabaşı tarafı kapalı. Yayalar emniyet ÅŸeridinin üzerinden atlıyor. Biz ise daha önce giremediÄŸimiz barikatlanmış yaya yoluna girerek tekrardan Gezi Parkı’na doÄŸru dönüÅŸe geçiyoruz. Simto’nun sabrı taÅŸmak üzere, “Tekerlekli sandalyem ÅŸarjlı, bu kadar yol gidemeyebiliriz” diyor.

17:47: Görevlilerden bizi kapalı caddeye almalarını istiyoruz fakat “Buradan da çıkış yok,
diÄŸer taraftan dolanın” cevabını alıyoruz. Bir yetkili aradığımızı söyleyince “Burada kimse yok” diyorlar.

17:52: Gezi Parkı’ndaki kırık kaldırımlarla mücadele baÅŸlıyor. Bazen Simto’nun kardeÅŸi Nur, bazen de tanımadığımız insanlardan yardım alarak parkta güç bela ilerliyoruz. Araçlardan dolayı AKM tarafından dolanmak zorunda kalıyoruz.

17:58: Simto sandalyesiyle kaldırıma çıkamadığı için cadde trafiÄŸinin arasından ilerliyor. “ÇoÄŸunlukla araç yolundan gitmek zorundayım, kaldırımlarda rampa olmuyor veya önüne araçlar park ediyor” diyor.

18:00: 61 dakika sonra meydandayız. Simto mücadeleyi ÅŸöyle özetliyor: “Ä°stiklal tek başıma çıkmayı göze alabildiÄŸim nadir yerlerden. Fakat ÅŸu anki haliyle burada da tek başıma seyahat etmem imkânsız. Pratikte bana koyulmuÅŸ bir yasak. Sadece ben deÄŸil, yaÅŸlılara, puset kullananlara... Oysa toplu taşıma vatandaÅŸ olarak hakkımız. N’apalım, artık biz de buz pistinde kayarız!”

Engellilere altgeçit de yok

“EÄŸer Taksim Kışlası hâlâ yerinde olsaydı, onarılmadığı için bir savaÅŸ verebilirdim. Ancak yıkılmış ve yerine aÄŸaçlarla dolu Gezi Parkı yapılmışken projeye anlam veremiyorum. Bazıları ‘Kim gidiyordu o parka?’ diyor. Kimse gitmiyorduysa bu yönetim eksikliÄŸidir. Tarlabaşı yıkıldı, halkı boÅŸaltıldı. Sokaklarda masalar kaldırıldı, Ä°stiklal’in göbeÄŸine Demirören AVM dikildi, Emek Sineması yıkılıyor. Bu dönüÅŸüm sürecinde, o kocaman meydan içinde ne barındıracak merak ediyorum. Sadece anlamsız, taÅŸ parke döÅŸeli boÅŸ bir alan olmasından endiÅŸe ediyorum.” Altgeçit konusunda ise aklında soru iÅŸaretleri var: “BildiÄŸim engelli eriÅŸimi olan bir altgeçit yok.”

Asansörler her hafta bozuluyor
“Bu sadece bugüne özel bir sorun deÄŸil. ÅžiÅŸli, ÅžiÅŸhane, Levent duraklarındaki asansörler abartısız her hafta bozuluyor. Oysa aktif olarak kullanabildiÄŸim tek toplu taşıma aracı metro. Hiç metrobüskullanmadım çünkü engelli eriÅŸimi için tasarlanmamışlar. Engelli eriÅŸimi olan otobüs de çok az, en az 5 otobüs geçmesini beklemek gerekiyor. Bazı rotalarda ise hiç yok. Denk geldiÄŸinde ÅŸoförler kaldırıma yanaÅŸmıyor ve rampayı kullanamıyoruz. Ä°ÅŸim Kadıköy’de, aynı firmada 2 yıldır çalışıyorum ancak iÅŸe bir kere bile gidemedim. Evden çalışıyorum. Sadece ulaşım deÄŸil sinema, tiyatro, sergi, konser yok.”